Handige tips voor de trouwdag

Handige tips voor de trouwdag

Een super voorbereiding van de trouwdag is van groot belang. Door niets aan het toeval over te laten, kun je straks als je gaat trouwen, zelf volop genieten van de mooiste dag in je leven, jullie trouwdag. Omdat wij vinden dat je bij de voorbereiding op de trouwdag wel wat hulp kunt gebruiken, geven wij je hier een overzicht van de onderdelen die tot in de puntjes geregeld moeten worden. Als je op deze pagina nog bepaalde dingen mist of zelf nog handige tips over trouwen hebt voor andere toekomstige bruidsparen, wil je deze dan aan ons mailen? Wij zullen deze dan z.s.m. plaatsen op de site.

Eerst even een tip vooraf...

Ga relaxed te werk bij alle voorbereidingen op het trouwen, want dan kan het hardstikke leuk zijn en zul je ook hier al van genieten. Deze periode hoort tenslotte ook bij dat gevoel dat je kreeg toen je ten huwelijk werd gevraagd. Of was jij juist zelf degene die het aanzoek deed...?

Relaxed aan de voorbereiding beginnen

Voorbereidingstijd voor het huwelijk

De tijd die je hebt tussen de verschillende onderdelen is afhankelijk van de start van de voorbereiding (direct na het aanzoek) tot de trouwdatum. Momenteel ligt de gemiddelde voorbereidingstijd op trouwen op circa 12 maanden. Maar laat je hierdoor niet leiden. Neem de tijd die jezelf denkt nodig te hebben of laat het afhangen van jullie favoriete trouwdatum of seizoen.

Nou, daar gaat ie dan: De voorbereiding en handige tips op het huwelijk...

1. Trouwdatum bepalen

Het is belangrijk om eerst de trouwdatum te bepalen. (*tip) Hiermee heb je een goed overzicht om de gehele voorbereiding in te plannen. Ook heb je nu die magische datum in je hoofd om naar toe te leven.

 *tip: Jullie trouwdatum kan afhankelijk zijn van de beschikbaarheid van enkele belangrijke zaken. Bijvoorbeeld van een unieke trouwlocatie of feestlocatie, of wil je pers die ene band op je bruiloft? Check hiervan dan eerst de beschikbaarheid en bepaal daarna de trouwdatum.

Trouwdatum plannen

2. Planning maken

Maak vast een globale planning op het trouwen, in ieder geval vast voor de eerste 2 maanden. In de loop van de tijd kun je deze planning aanpassen en verder uitbreiden tot aan de trouwdag. Je hoeft het wiel niet meer uit te vinden, want het meeste werk voor de planning hebben wij al voor je gedaan. Mis je nog dingen op deze site, mail deze dan aan ons door. Dan kunnen wij die toevoegen en anderen hier weer een plezier mee doen.

3. Datum 'melding huwelijk' bepalen

Circa 4 weken voor je trouwdag doe je een melding van het voorgenomen huwelijk. Bespreek deze datum al vast bij het gemeentehuis. Hiermee zijn de officiele data alvast definitief.

4. Bepaal of je wel of niet in gemeenschap van goederen trouwt

Als je niet in (beperkte) gemeenschap van goederen trouwt, maak dan duidelijke afspraken met elkaar en laat deze bij de notaris vastleggen. Maak vooraf een afspraak met de notaris om je te laten adviseren of vraag op een andere manier informatie op. De notaris is hiervoor de aangewezen persoon.

Trouwen in gemeenschap van goederen

5. Gemeentehuis bespreken

Reserveer alvast het gemeentehuis voor de huwelijksvoltrekking. Voordat jullie kunnen trouwen moet er eerst een melding gedaan worden van het voorgenomen huwelijk. Dit kan minimaal 4 weken tot uiterlijk 1 jaar voor de trouwdag.

*tip: Het is ook mogelijk om het huwelijk op andere locaties te laten voltrekken dan in het gemeentehuis. Een kasteel bijvoorbeeld, een exclusief horeca bedrijf of een speciaal hiervoor ingestelde locatie. Trouwen in de openlucht is momenteel heel erg in. Er zijn locaties bij die dit in één pakket aanbieden inclusief de ambtenaar van de burgerlijke stand. Hiervoor zijn vaak mooie brochures op aanvraag beschikbaar. Kijk hiervoor ook even bij onze partners. Je hebt dan direct al de garantie dat het goed is.

6. Kerk bespreken

Trouw je in de kerk, bespreek deze dan nu vast. Verdere afspraken kunnen in een later stadium nog wel plaats vinden.

*tip: Nu je toch contact met de kerk hebt, vraag dan vast welke contacten en activiteiten er allemaal nog vooraf gaan aan je trouwdag en wat er verder nog van je verwacht wordt.

7. Time Out!

De datum staat vast en de kerk en gemeentehuis zijn besproken. Het is nu belangrijk dat je eerst enkele zaken ter voorbereiding doet, voor het geval je dat nog niet gedaan hebt. Maak een soort programma van hoe jullie willen dat de dag er uit gaat zien. Dit is noodzakelijk om zo de onderdelen voor de verdere voorbereiding in kaart te brengen. Stel ook vast een voorlopige gastenlijst op. Doe dit wel met één oog gericht op het budget lijstje. Als je het programma klaar hebt kun je de feestlocatie bespreken. Je weet nu precies hoe je de dag in wilt delen. Ook kun je nu de bruiloftmuziek bespreken en diverse andere acties ondernemen. 

Gastenlijst opstellen

8. Feestlocatie / bruiloftzaal bespreken

Maak een afspraak met de zaalhouder om alles te bespreken. Check uiteraard eerst telefonisch de beschikbaarheid op jullie trouwdatum! Laat je tijdens deze afspraak rondleiden door de feestlocatie. Bespreek eerst globaal jullie wensen en laat de zaalhouder hierop zijn ideen en ervaringen geven. Ga met alle mogelijkheden naar huis om deze in alle rust te bespreken of laat de zaalhouder direct een prijsopgaaf doen.

*tip: Vraag of er een kluisje aanwezig is voor de enveloppen die je gaat ontvangen. De ervaring heeft helaas geleerd dat er nog wel eens geld verdwijnt op onopmerkzame momenten tijdens het feest.

*tip: Bepaal of je tijdens het feliciteren statig achter een tafel wilt staan of gewoon lekker losjes bij de entree. Je kunt ook kiezen voor enkele sta-tafels waar jullie voor gaan staan. Ook dit is erg relaxed.

*tip: Regel dat er een ruimte beschikbaar is waar jullie je tussen diner en avondfeest even kunnen terug trekken om bij te komen en op te frissen.

9. Bruiloftmuziek uitzoeken en boeken

Het is nu tijd om de bruiloftmuziek te gaan boeken. Je kunt hiervoor denken aan een band, duo of trio's... live muziek dus. Maar ook aan een leuke Wedding Drive in show. De DJ's van zo'n drive in show zijn ervaren in de muziekkeus en omgang met bruidspaar en bruiloftgasten. In de meeste gevallen kun je zelf aangeven welke muziek je graag wilt horen en welke beslist niet wilt horen.

* Tip: bespreek de openingsdans waarmee jullie deze speciale avond gaan openen. Wil je hiervoor dat ene favoriete nummer, waar jullie zulke speciale herinneringen aan hebben of ben jij of je partner niet zo'n dansvloertijger en wil je juist dat de band of DJ er voor zorgt dat de vloer zo snel mogelijk vol staat, zodat je al na een paar passen kunt opgaan in de anonimiteit? Of moeten ze alleen dat vervelende "Wisselen" achterwege laten? Het is een kwestie van bespreken met de muziek of het boekingskantoor. Laat hen ook even weten over het publiek; aantal gasten, leeftijdsgroepen, jullie visie etc.

*Tip : Wacht niet te lang met het boeken van de muziek. De populairste bands e.d. zijn meestal al lang van te voren besproken. Dit komt vooral doordat er een aantal favoriete, veel geplande trouwdata zijn. 

*Tip: Entertainment naast muziek op je bruiloft is het ook leuk om wat entertainment erbij te hebben, denk aan een sneltekenaar, komiek, goochelaar of een grappige serveerster. Je kan het zo gek niet bedenken.

Openingsdans bruiloft

10. De trouwjurk

Dan ben je nu aangekomen op dat grote moment waar veel aanstaande bruidjes ongeduldig naar hebben uitgekeken... De trouwjurk. Het is belangrijk om dit vroegtijdig te doen, want de kans is groot dat wanneer je je keus gemaakt hebt, de bruidsjurk nog eerst moet worden aangepast aan jouw lichaam. Ook kan het zijn dat de trouwjapon zelfs helemaal speciaal voor jouw gemaakt wordt. Tevens moet je de kleur en het materiaal van de trouwjapon weten, voordat je verder op stap kunt voor trouwschoenen, accessoires en zelfs de trouwkleding van de bruidegom.

*tip: Bezoek samen met je vriendinnen, (schoon)moeder of je partner een bruidsbeurs. Hier zijn altijd modeshows te zien, vaak van meerde bruidsmodezaken. Zo zie je hoe de meest uiteenlopende modellen trouwjurken staan als ze gedragen worden. Ook wordt er bruidskleding geshowd voor de mannen en zelfs voor de bruidskinderen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over alle andere ideeën die je op doet op een bruidsbeurs.

11. Bruidsfotograaf bespreken

Het is tijd geworden om een bruidsfotograaf te bespreken. De betere fotografen zijn vaak al lang van te voren bezet, dus is het belangijk hier niet te lang mee te wachten. Kies in ieder geval voor een trouwfotograaf die zich heeft toegelegd op het maken van bruidsreportages. Maak een afspraak met de bruidsfotograaf en zorg dat je trouwfoto's of een bruidsreportage te zien krijgt. Zo voel je al gauw aan of de stijl van de bruidsfotograaf past bij jullie ideen.

*tip: Neem tijdens de afspraak alvast de ideeën en mogelijkheden door voor de officiële bruidsreportage. Kies hierbij voor een externe locatie waarbij je bij het terugzien van de trouwfoto's jezelf herkent in de trouwreportage. Denk er aan dat deze locatie op de route of in de richting ligt van de feestlocatie. Houd ook rekening met een eventuele reservelocatie bij slecht weer. Er zijn ook trouwparaplu's te koop voor bij slecht weer, niet alleen voor jullie, maar ook voor de daggasten kun je niet al te duur allemaal dezelfde paraplu's aanschaffen. Kies hier trouwparaplu's in alle kleuren en vormen, met of zonder kant..

*tip: Neem de hele trouwdag door met de bruidsfotograaf en ook de verwerking van de trouwfoto's en het trouwalbum. Laat hier een prijsopgaaf voor maken, zodat je achteraf niet je budget overschrijdt. Dit omdat het bestellen van allerlei extra's, zoals extra of bewerkte trouwfoto's, mooie lijsten, digitale foto's e.d. wel heel erg aantrekkelijk is.

Fotograaf op je huwelijk

12. Videoreportage bespreken

Als je gaat trouwen, is dit een unieke gebeurtenis die je natuurlijk ook graag voor eeuwig wilt vastleggen. Om er later samen met je (toekomstige) kinderen naar terug te kijken bijvoorbeeld. Maar ook om al kort na de bruiloft nog even na te genieten van een mooie trouwfilm. Een beetje acclimatiseren zelfs. En ach,.. zoveel andere redenen nog. Wil je alles op film vastleggen, moet je dit van te voren goed met de videograaf bespreken.

*tip: Geef duidelijk aan wat je verwacht m.b.t. het vastleggen van waardevolle momenten, zoals een alleszeggende blik of traan in de ogen van je ouders of andere familieleden tijden de huwelijksvoltrekking. De bruidskinderen of een voordracht van je vrienden, etc. Bespreek de muziek die eventueel gebruikt wordt tijdens de montage van een DVD of USB-stick. En zo nog meerdere zaken waar je later met veel genoegen en misschien wel emotie naar terug zult kijken.

13. De bloemen en het bruidsboeket

Het bruidsboeket en de bruidsbloemen is een belangrijk onderdeel van het huwelijk. Het is belangrijk het bruidswerk goed af te stemmen op de bruidsjurk en de stijl waarin je trouwt. De grootte, kleur en stijl van het trouwboeket moet je bepalen naar je smaak. Praktisch zijn de mogelijkheden onbeperkt.

*Tip: Als u naar een bloemist gaat, moet u denken aan de volgende zaken: het bruidsboeket, corsages, haarcorsages, autoversiering, antenne versiering, versiering bij gastenboek, bedankbloemetje voor ouders. Als je niet van een bruidsboeket houdt, dan kun je voor een alternatief kiezen. Denk bijvoorbeeld aan een armband van bloemen. Deze maken ze ook bij de bloemist!

Bruidsboeket

14. Bruidskinderen

Jonge bruidskinderen geven een vrolijke sfeer aan het bruiloftsfeest. Een bruid die in het wit trouwt, neemt volgens de traditie ook bruidskinderen. Dit is eigenlijk al lang niet meer van toepassing. Wil je wel bruidskinderen, dan wordt het bruidsmeisje zelf door de bruid gekozen. Het bruidsjonkertje word ook uitgekozen door het bruidspaar.

*Tip: Het is raadzaam om wat speelgoed en vermaak op de dag mee te nemen voor de bruidskinderen, dit omdat kinderen zich snel kunnen vervelen. Er zijn kant en klare pakketjes te koop voor de kids, maar je kunt het natuurlijk ook zelf maken. Voor meer tips moet je echt dit artikel eens gaan lezen! : "Kinderen op jullie trouwdag"

15. Trouwkleding van de bruidegom

De tijd van het grijze jacquet en hoed zijn weer lang achter ons. De bruidegom kiest steeds bewuster zijn kleding uit. Je ziet steeds vaker allerlei kleuren en stijlen naast het traditionele donkere pak. Het is belangrijk voor de bruidegom om een perfect passend kostuum te dragen op jullie trouwdag. Ook moet je rekening houden met de kleuren van de bruidsjurk. De bruidsmodezaak zal je daarbij graag willen helpen, maar kies vooral uit wat je zelf mooi vindt en wat goed bij je staat.

*Tip: Kies dus eerst de bruidsjurk uit en vervolgens het trouwkostuum, dit om de kleuren en stijlen goed op elkaar af te stemmen.

Etiquette trouwpak

16. Bruidskapsel, make-up en wat daarbij komt kijken

Op je trouwdag willen jullie er beide natuurlijk tip top uitzien. Belangrijk is om ongeveer een week van te voren naar de schoonheidsspecialist of visagist te gaan om je make-up te testen. Neem een idee mee en kijk samen met de schoonheidsspecialist of dit idee te verwerkelijken is. Samen met de schoonheidsspecialist kom je er vast uit wat jou het mooiste staat en wat bij de bruidsjurk past. Het haar is net zo belangrijk als make-up. Laat van te voren een paar proefkapsels maken, opsteken of vlechten en kijk waar jij je het prettigst bij voelt. Ook dit kan je het beste 1 of 2 weken voor de trouwdatum doen.

*Tip: Wat bij welke jurk: bij een jurk met een kraag kun je het beste je haar opsteken. Bij een trouwjurk met een blote hals is het juist leuk als er wat plukjes haar over je hals en langs je gezicht te vallen.

Opsteken: Opgestoken haar is uitermate geschikt voor bruiden die een sluier willen dragen. Als je de sluier later op de dag af wilt doen zit je haar nog steeds goed.

Los haar: Als je er toch voor kiest je haar los te laten hangen is het belangrijk om je haar goed te verstevigen zodat het niet later op de dag gaat pieken.

Kort haar: Ook met kort haar zijn er veel leuke mogelijkheden toch iets bijzonders met je haar te doen op je trouwdag. Je kan aan een kleurspoeling denken of krullen laten zetten. Een diadeem staat heel goed bij kort haar.

17. Trouwschoenen

Natuurlijk kies je schoenen die het beste bij je jurk passen. Maar belangrijker is nog dat het schoenen zijn die lekker zitten en waar je een hele dag op kan staan en kan dansen. Dit is zeker niet een eenvoudige opdracht dus begin er vroeg mee. 

*Tip: Loop een twee weken voor de trouwdatum je bruidsschoenen in, zo voorkom je zeer pijnlijke voeten op de dag zelf.

Schoenen op je bruiloft

18. Trouwringen

Trouwringen zijn een symbool van de liefde voor elkaar. De gladde ring is het symbool voor eeuwige trouw waar geen begin en geen eind aan komt. In Nederland is het de gewoonte om bij de verloving een ring te kopen die later als trouwring dient. Dit komt steeds minder voor. Bij de juweliers e.d. is er een uitgebreide keuze trouwringen. Maar je kunt ook de trouwring van jullie dromen laten ontwerpen. Overleg met een juwelier, goudsmid, zilversmid of edelsmid, wat de mogelijkheden in zijn. Als je de trouwringen laat ontwerpen. moet je er rekening mee houden deze ruim van tevoren te bestellen zodat als er iets niet volgens planning gaat, er nog tijd is voor een andere optie.

 *Tip: Het is belangrijk dat een trouwring je niet hindert in de dagelijkse bezigheden.

19. Trouwkaarten

Kijk op deze website in het onderdeel "Trouwkaarten" en zoek een bedrijf uit voor jullie trouwkaarten. Tegenwoordig kun je zelf online je trouwkaarten ontwerpen, dus plan hier even wat extra tijd voor in. Je wilt je gasten toch een bijzondere en persoonlijke uitnodiging sturen?

*tip: Verstuur de trouwkaarten vroegtijdig, i.v.m. mogelijke andere verplichtingen van jullie gasten. Hou er vooral ook rekening mee of er in de tussenliggende periode nog vakanties zijn. Wil je op save spelen, verstuur de trouwkaarten dan zes weken voor de trouwdag.

Trouwkaarten versturen
Foto: Kaartje2go

20. Trouwvervoer

Het trouwvervoer brengt je naar de trouwlocatie, dit is dus een zeer belangrijk deel van de trouwdag. Je kan trouwvervoer kiezen zoals een limousine, oldtimer of gewoon een mooie wagen. Er zijn ook andere romantische opties: een koets met paarden ervoor of met een luchtballon of helikopter. Het spreekt voor zich dat als je gebruik wilt maken van een luchtballon of een koets dit lang van te voren te bespreken omdat dit veel planning betreft.

21. Het vrijgezellenfeest

In de meeste gevallen organiseert de beste vriend/vriendin of ceremoniemeester het vrijgezellenfeest 1 of 2 weken voor de bruiloft. Hou rekening met de bruid en bruidegom op een vrijgezellenfeest. Een paar leuke ideeën zijn om de bruid/bruidegom een opdracht te laten doen. Denk aan een verkleedpartij of een karaoke feest. Ook kan je kiezen voor een iets makkelijkere, maar niet minder leuke manier; op diverse locaties worden thema-avonden georganiseerd speciaal voor vrijgezellenavonden. Bij een vrijgezellenfeest is het belangrijk alles goed van te voren te regelen, dit om enige verrassingen als verrassing te houden.

22. Catering

Een hapje en een drankje op de bruiloft is natuurlijk een "must" en dient goed geregeld te zijn. Om dit allemaal goed voor elkaar te hebben, heb je een cateraar nodig. Deze kunnen wij je ook aanbieden, hiervoor kun je kijken onder "Catering".

Leuke adresjes

teamharryhummel

teamharryhummel

beautysalon voor je bruidskapsel en make-up
Watze van der Wal Sieraden

Watze van der Wal Sieraden

trouwringen zoals jullie ze willen

Ook interessant

De perfecte bruiloft

De perfecte bruiloft

De voorbereiding

De voorbereiding

Veel gestelde vragen over Handige tips

De belangrijkste tip bij trouwen is toch wel dat je moet genieten op de trouwdag, want die dag is zomaar voorbij. Laat dus alles los en geniet! En een tweede tip sluit daar op aan: Wees vooral jezelf als je gaat trouwen. Niet te geforceerd dus of bang dat er iets op de trouwdag niet goed zal verlopen... Laat t los en wees het stralend middelpunt.
Laat de ouders van de jongere kinderen in ieder geval hun favoriete speelgoed meenemen. Je kunt ook een kennis of betaalde kracht tijdens de bruiloft de kinderen laten entertainen. En laat de band of DJ af en toe leuke nummers voor de kids spelen, waar ze fijn op kunnen hossen en springen of vrolijk meedansen. Zorg ook voor snoepjes, ijsjes e.d. om de kinderen zoet te houden.



Bezoek ook de website:

Trouwen in Groningen

Volg ons op social media