Home
Instagram Pinterest Facebook Twitter

trouwen_in_achtkarspelen
Trouwen in de gemeente Achtkarspelen

Jullie trouwdag is een dag om naar uit te kijken. Samen hebben jullie de beslissing genomen en samen leven jullie naar deze dag toe. Om van deze dag een succes te maken moet er heel veel geregeld worden.

Wat er geregeld moet worden om voor de wet te trouwen is op deze pagina uitgebreid beschreven.

gemeentehuis_AchtkarspelenFoto: Gemeentehuis Achtkarspelen

Melding van voorgenomen huwelijk

Willen jullie met elkaar gaan trouwen? Dan moet er eerst een huwelijksaangifte gepland worden. Je moet dan een melding doen van het voorgenomen huwelijk.

De melding doen jullie bij de gemeente waarin jullie willen trouwen. Vaak vindt in die gemeente dan nog een vervolggesprek plaats, na de melding van voorgenomen huwelijk. Deze melding kun je digitaal doen.

Bruidsfotograaf_Friesland_michelle_hamstra_fotografieFoto: Michelle Hamstra Fotografie

Doe digitaal de melding van het voorgenomen huwelijk

Wat komt er bij de melding van het voorgenomen huwelijk kijken? Voordat jullie kunnen trouwen, moeten jullie zoals eerder vermeld, namelijk eerst (digitaal) een melding van het voorgenomen huwelijk doen.

Trouwen kan op zijn vroegst 14 dagen na ontvangst van de ondertekende melding. Na de melding moeten jullie binnen 1 jaar trouwen.Als dit niet gebeurd moeten jullie opnieuw een melding doen van een voorgenomen huwelijk.

nadine_de_ruiter_fotografie_bruidsfotograafFoto: Nadine de Ruiter Fotografie

Voorwaarden voor het huwelijk

Het huwelijk kan in heel Nederland plaatsvinden. Wanneer jullie besluiten om dit buiten de gemeente Achtkarspelen te doen, doe je de melding in de gemeente van jullie keuze.
Is 1 van jullie, of zijn jullie beiden Nederlander en wonen jullie beiden in het buitenland? Dan moeten jullie de melding van voorgenomen huwelijk doen in de gemeente Den Haag. 

Kiezen jullie voor Achtkarspelen? Vul het digitale formulier in. Tijdens het invullen van het formulier kunnen jullie al veel keuzes maken voor jullie huwelijk. Nadat de gemeente het ingevulde formulier heeft ontvangen, wordt er binnen 48 uur (tijdens werkdagen) contact met jullie opgenomen om een vervolgafspraak te maken. Tijdens deze afspraak op het gemeentehuis worden de laatste details en vragen met jullie besproken. Na afloop van deze afspraak betalen jullie de eventuele kosten.
Een datum voor het huwelijk kunnen jullie plannen tijdens de vervolgafspraak. Voorkeur voor een huwelijksdatum en -tijd kunnen jullie in het formulier aangeven.

Bruidsreportage_in_het_park_foto_nelFoto: Fotonel.nl

Digitaal melding doen

Op dit moment is het wettelijk nog niet mogelijk om de melding voorgenomen huwelijk volledig digitaal te doen. Daarom heeft de gemeente voorlopig nog een handtekening nodig van de aanstaande bruidsparen die de melding online hebben doorgegeven. Na het online doorgeven krijg je het ingevulde formulier in je mailbox. Dit formulier kun je ondertekenen bij de vervolgafspraak of je kunt ervoor kiezen om het formulier zelf te printen, te ondertekenen en per post naar de gemeente te sturen. jullie kunnen 14 dagen na de melding trouwen, deze 14 dagen gaan pas in nadat de ambtenaar van de burgerlijke stand het ondertekende formulier van jullie heeft ontvangen.

Bruidsreportage_foto_nantkoFoto: Foto Nantko

Vervolgafspraak

Tijdens de vervolgafspraak op het gemeentehuis hebben jullie beiden de volgende documenten nodig:

* Legitimatiebewijs: een geldig rijbewijs, paspoort of Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument.
* Zijn de getuigen nog niet bekend? Dan mogen jullie de kopieën ook later toesturen.
* Ben je geen Nederlander? Dan kan het zijn dat wij je nog om aanvullende documenten vragen. Hou er rekening mee dat dit enige tijd kan duren voordat jullie alle documenten hebben ontvangen.

Fotoreportage_Bruidspaar_fotografie WiersmaFoto: Fotografie Wiersma

Naamgebruik na het huwelijk

Tijdens de vervolgafspraak kunnen jullie aangeven welke naam je na het huwelijk willen gebruiken. Hiervoor onderteken je een verklaring. Je krijgt door deze keuze dus geen andere geslachtsnaam, het gaat alleen om een keuze voor het naamgebruik in het dagelijks leven.

Jullie kunnen beiden kiezen uit de volgende mogelijkheden:

je eigen naam
naam van de echtgenoot of partner
naam van de echtgenoot of partner, gevolgd door de eigen naam
eigen naam, gevolgd door de naam van de echtgenoot of partner

Trouwen_in_friesland_sieta_stel_fotografieFoto: Sieta Stel Fotografie

De huwelijksplechtigheid

De trouwzaal van het gemeentehuis wordt voor jullie huwelijk 60 minuten voor jullie gereserveerd. De plechtigheid zelf duurt ongeveer 40 minuten. Van het huwelijk wordt een akte opgemaakt. Deze wordt tijdens de plechtigheid ondertekend door de partners, de getuigen en de trouwambtenaar. De ambtenaar van de burgerlijke stand houdt gewoonlijk een toespraak tijdens de plechtigheid.

arjen_huitenga_fotografie_bruidsfotograaf_frieslandFoto: arjen huitenga fotografie

Muziek tijdens de ceremonie

Bij de binnenkomst van het paar in de trouwzaal is het mogelijk dat er muziek gedraaid wordt. Jullie kunnen zelf kiezen welke muziek jullie willen horen. Jullie kunnen kiezen uit het aanbod van de gemeente, maar het is ook mogelijk om eigen muziek op CD of een usb-stick mee te nemen. Als je kiest om zelf muziek mee te nemen, dan moet je dit minimaal 14 dagen van te voren aanleveren in verband met het testen van de cd of stick.

Bruidsreportage_Bos_sandra_gielesen_fotografieFoto: Sandra Gielesen Fotografie

Getuigen vragen

Een huwelijk moet voltrokken worden met het bijzijn van getuigen. Dat betekent dat er minimaal 2 getuigen aanwezig moeten zijn, en dit mogen er maximaal 4 zijn.

Een getuige moet:

minimaal 18 jaar zijn en; 
in het bezit zijn van een geldig legitimatiebewijs.

Trouwfotograaf_simon_van_der_woudeFoto: Simon van der Woude Fotografie

Trouwambtenaren

Het huwelijk wordt voltrokken door een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand ('BABS') van jullie keuze. Voor de actuele trouwambtenaren kun je het beste de website van de gemeente raadplegen.

Trouwlocatie in de gemeente Achtkarspelen

Trouwen in het gemeentehuis

Het trouwen kan op een vrije trouwlocatie, maar ook in één van de twee trouwzalen van het gemeentehuis. Jullie kunnen op alle dagen (behalve zon- en feestdagen) gebruik maken van de trouwzaal in het Jeltingahuis. Op vrijdag en zaterdag kunnen jullie ook kiezen voor de raadzaal.

In de trouwzaal in het Jeltingahuis en de raadzaal zijn ongeveer zestig zitplaatsen. Parkeren kan op de parkeerplaatsen rondom het gemeentehuis.

Beide trouwzalen beschikken over een lift. Als jullie gezelschap hiervan gebruik wil maken, dan kunnen jullie dat doorgeven tijdens de melding van het voorgenomen huwelijk.

Het strooien van rijst en confetti is niet toegestaan in en bij het gemeentehuis. Ballonnen en bellenblaas mag wel gebruikt worden. Dit heeft te maken met de veiligheid en de eventuele volgende huwelijken.

Bruidsreportage_lex_ensing_photographyFoto: Lex Ensing Photography

Wat kost een huwelijk/partnerschap?

De kosten zijn afhankelijk van de dag en het tijdstip waarop jullie willen gaan trouwen. Voor de actuele kosten kun je het beste kijken op de website Trouwen in Achtkarspelen

Gratis trouwen

Er kan op een dinsdag- of donderdagmorgen om 9.00 uur gratis getrouwd worden, houdt dan rekening met het volgende:

* in ieder geval woont 1 van jullie in de gemeente Achtkarspelen
* de trouwambtenaar toegewezen
* er is geen mogelijkheid tot het draaien van muziek
* het huwelijk wordt niet in een trouwzaal voltrokken
* er mogen maximaal 8 gasten aanwezig zijn, inclusief de getuigen
* het betreft eensobere ceremonie zonder toespraak

Bruidsreportage_Buiten_cor_fennemaFoto: Cor Fennema Fotografie

Meer informatie over trouwen in Achterkapselen

Gemeentehuis Achtkarspelen

Stationsstraat 18
9285 NH Buitenpost
Tel: 140511
Website: www.achtkarspelen.nl
E-mail: gemeente@achtkarspelen.nl